Foratdidees’s Blog

3 Març 2009

Els pla de Bolonya, o com perdre la fe en la universitat

Filed under: Política, Universitat — paurullan @ 9:08 pm

Des del tractat de Maastricht la Unió Europea segueix un camí d’unificació a nivell de processos, lleis i sistemes funcionals. Al camp de l’educació el major procés és l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) o més conegut com a Procés de Bolonya. Aquest tractat, firmat a la ciutat de Bolonya l’any 1999, proposa un conjunt de mesures per harmonitzar l’educació universitària a nivell europeu. Desgraciadament el que actualment es té al cap quan parlam de Bolonya és un fallit intent de modernitzar la universitat. Les causes d’aquesta fallida van des d’un procés on no s’ha escoltat l’opinió de la comunitat universitària fins a greus problemes de finançament.

El tema central de l’EEES és facilitar la mobilitat dels estudiants i professionals per tot el territori europeu. La igualació de títols universitaris entre països facilita l’administració i contractació de gent de qualsevol dels membres del pla. Un cop la Unió Europea obrí les fronteres per explotar el comerç entre els estats de l’aliança la següent passa lògica era la convergència de persones amb formació i educació superior.

Els problemes varen aparèixer durant el desenvolupament dels nous plans d’estudis: l’estil d’ensenyament proper i continu demana una forta inversió d’infraestructura i beques. El fet que els plans d’estudis tinguin una gran càrrega de treball setmanal impossibilita que els estudiants combinin feines remunerades amb el curs acadèmic. Sense un sistema de patronatge i l’amenaça d’uns màsters cars una important part de la societat no tindrà accés a l’educació superior. Sense el correcte finançament la universitat cor el perill de convertir-se en un luxe pels joves espanyols.

L’altre gran problema del procés de Bolonya ha sigut la poca transparència amb que s’ha duit a terme la redacció dels plans d’estudis: totes les decisions que s’han pres sense tenir cap tipus de debat social. Els propis alumnes sofreixen una completa desinformació. La universitat ha ignorat les opinions dels seus membres, siguin professors o estudiants.

El Govern ha donat el privilegi a les universitats que siguin elles mateixes qui redactin el conjunt de les assignatures. El fet que la nostra universitat no comparteixi pla d’estudis amb les altres institucions a nivell estatal dificulta artificialment la mobilitat dels alumnes. La mateixa mobilitat que impulsà i inicià tot el procés.

En resum: si feim el pensament enrere la idea inicial del procés de Bolonya és bona. Però no així. La falta de previsió, transparència i debat han portat a una destrucció de la universitat com a eina d’aprenentatge. Si l’EEES segueix endavant en la seva forma actual la qualitat de vida i ensenyança pot veure’s greument ferida i corrompuda.

4 comentaris »

  1. Si l’avaluació del diseny de l’aplicació del plà s’hagués dut a terme d’alguna manera el primer que s’hauria vist és la falta de coherència que tè respecte a les necessitats dels destinataris i la financiació dels estudis.

    Es horrible que es vulgui dur a terme un projecte que farà menys accesible els estudis superiors a la societat ja que està demostrat que la formació es un aspecte esencial per al desenvolupament econòmic, cultural i tecnològic d’un país.

    Per a mí es tornar una passa enrera i tornar a l’època en la que només estudiaven aquells que teníen una cartera ben grossa.

    Comentari per Jill — 3 Març 2009 @ 11:02 pm

  2. S’està polemitzant molt sobre les beques, els costos i el finançament sense cap fonament.

    Les beques les concedeixen les autoritats (adminstratives i acadèmiques) i potser en donaran adaptades a l’EEES o potser no; exactament igualq ue passa ara.

    El finançament depèn d’entitats financeres. Res adir per aquí, ara hi ha maneres de ‘obtenir-lo i seguirà havent-n’hi.

    Els màsters cars: Encara no es saben els preus ni si hi haurà beques. Tanmateix els màsters estan pensats per a fer-los un cop incorporats al mercat laboral i no abans.

    Jo fa anys (3 o 4) que segueixo els temes del pla Bolònia i fa més d’un any ja disposava d’informació suficient com per decidir si continuar els meus estudis o esperar als màsters. No entenc a què ve ni veig quin problema hi ha.

    L’avaluació haurà de ser personalitzada, s’exigirà una evolució i un treball diari i els que treballem seguirem disposant de les universitats a distància que són compatibles amb els estudis.

    Si ho penses, mai hauria d’haer estat d’una altra manera…

    Comentari per pacoros — 4 Març 2009 @ 4:09 pm

    • Paco, el problema ve que nosaltres estam ficats dins la redacció del pla d’estudis i veim que els encarregats estan escrivint el grau de tal manera que serà casi obligatori fer el màster. Imaginat: graus on no es fan compiladors obligatoris però si desenvolupament per mòbils.

      Sense cap dubte que encara falta molt per dir. El problema ve amb frases com que «les carreres han de tenir finançament zero», el fet que no hi ha pressupost pels canvis d’infrastructures o reunions on hi ha més empresaris que professors i alumnes donen a pensar que no estam preparats.

      Comentari per paurullan — 4 Març 2009 @ 8:23 pm

  3. Perquè penses que “calen” els compiladors? Una bona explicació sobre com funcionen a una assignatura sobre Arquitectura de Computadors han de bastar si no fas comptes orientar la teva carrera cap al desenvolupament de programes.

    El probleama és que tothom s’està fixant massa en el que ara és l’anginyeria i hi vol veure un símil entre la tècnica = grau i superior = màster quan no és així.

    Et puc assegurar que a un recién graduat cap empresa li donarà la responsabilitat de dissenyar un compilador. De fet em pareix molt més raonable que el graduat opti pel màster quan a la fi trobi que el necessita perquè vol dedicar-se professionalment al disseny de programes o compiladors.

    Jo ho veig com l’oportunitat per a fer el que ja fa temps que es demana: una distinció i especialització en hard, soft, cumunicacions, auditoria, finances… etc.

    D’altra banda, si mires com són les titulacions a altres universitats (USA, Europa…) veuràs que es pareix molt més a la nova proposta que el que teníem ara, especialment amb les diplomatures, que eren una cosa “manca” que no tenia cap equivalència a Europa.

    Jo no sé com anirà a la UIB, però hi ha més universitats i no totes ho han de fer necessàriament malament i, en última instància, és responsabilitat dels estudiants aprendre :-)

    Comentari per Paco Ros — 4 Març 2009 @ 10:51 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Crea un lloc web gratuït o un blog a Wordpress.com.

%d bloggers like this: